Home > Shoutout > [E] Biar mati anak, Jangan mati adat

[E] Biar mati anak, Jangan mati adat

melayu.. memang beradat. kalo ikot pepatah kat ats tu, sanggup ‘bunuh anak’ sebab nk ikot adat.. pehh~ adat Melayu jugak yg buat pasangan yg ingin berkahwin (macam kami), susah sket nk kawen sebab:

  • kenduri kawen org melayu kene jemput semua sedara mara, kawan2 dan jiran2. kalo tinggal di kampung, kene jemput penduduk kampung sebelah jugak. mau cecah 1000 tetamu tuh. ramai tuu nk jamu makan.. kalo tak jemput kang, org yg xdijemput tu akan ungkit.. “cehh, kawen tak ajak!” mungkin jugak, die akan kutuk kite smp mati..
  • kenduri kawen org melayu, kene meriah2, ade kompang, pelamin, karaoke.. kalo tak meriah kang, org akan tertanye2.. “mandom je kenduri ni..?” pastu mcm2 la spekulasi yg akan timbul..

nak kawen kene ready byk duit. skrg belanje kawen dah tinggi, sebab kos katering pon dah naik. tapi org muda2 cam kami ni mane de duit byk.. baru je keje setahun, bape sgtla saving yg ade kan..? nk tunggu duit cukup, kenela kawen lmbt.. tp org tue asyik tanye “bile nk kawen?” haih~ kalo ikot syarat kawen dlm Islam, simple je.. akad nikah pastu wat kenduri ala kadar.. haa, kan senang! tp Mak aku ckp, kalo wat camtu, nnt kene kutuk smp mati sebab kawen camtu.. huuu.

nak je rasenye wat personal loan kat bank.. dpt duit pastu kawen meriah2. haha, tp lepas kawen tunggang terbalik laaa nk byr blk loan tu kan~ isk2. tp kalo dah tade sape nk bg pinjam duit, kenela pinjam kat bank ye tak? xkan nk pinjam kat AhLong plak?

haih adat Melayu..

Categories: Shoutout
  1. August 21, 2008 at 11:29 AM

    xleh gune pepatah tu.. yg betul: “biar mati adat, jgn mati agama”..

  2. August 21, 2008 at 11:31 AM

    ok, jom suggest kat Dewan Bahasa dan Pustaka

  3. August 21, 2008 at 2:32 PM

    ok jugak tue..

    edot: kamu dah di’tag’🙂

  4. August 21, 2008 at 2:39 PM

    adoi, banyaknye soklan perlu dijawab.. hm, i’ll try~

  5. August 22, 2008 at 10:35 AM

    tak wat pon xpe :p

    tiada paksaan🙂

  6. August 22, 2008 at 10:36 AM

    hehe.. okie dokie~

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: