Home > Whatever > [W] Derma Darah: Hampir Blackout.. huhu~

[W] Derma Darah: Hampir Blackout.. huhu~

February 26, 2009 Leave a comment Go to comments

termasuk hari ni, baru 2 kali aku derma darah kat tempat kerja aku, PNMB. walaupun dari zaman belajar dulu dah terasa nk derma, tp lepas masuk kerja kat company ni tahun lepas, baru tergerak kaki nk pegi daftar, hehe..

memula kena isi borang, lepas tu tunggu giliran utk check darah (yg cucuk kat ujung jari tu), berat badan, blood pressure, interterview sket.. dah lulus semua, barulah bole tunggu giliran utk dermakan darah kite. kalau belum ada ‘buku akaun’ yg merah tu, time ni la dia akan bagi. kali ni doc kate aku bole derma 450ml (1 pint +-), last time pun same.

staf yang bermurah hati punya la ramai, so aku tunggu kat dalam opis je, dah kol 4.30 baru pegi tunggu giliran kat kantin (tempat derma darah). rupenye aku org last yg masuk bilik menderma tu, huhu..

rase biase je time nurse cucuk jarum beso tu & darah kene pam masuk 3 beg darah tu dari tangan kiri aku (time die cucuk ujung jari utk check darah mula2 tu lg sakit rasenye). bezanya ngan 1st time dulu, kali ni, aku mcm tak rasa kebas langsung & tak rasa berdenyut kat tangan tu. pelik gak.. dalam lebih kurang 10-15 minit, beg dah penuh. nurse suruh baring lagi dalam 5-10 minit, baru dia bagi keluar. time aku bangun tu la rasa lain macam.. pandangan aku mule2 kabur sket2 je.. aku pikir, biase la tu, mcm kita duduk lame2, pastu berdiri tiba2.. kan rase mcm nak pitam kejap.

tapi tadi, lame plak die jadi.. sampai aku nak jalan pun tak boleh. bukan sebab kaki tak larat, tapi sebab tak nampak ape2.. gelap semacam. aku bagitau nurse, diorg papah aku masuk dalam bilik balik, rasenye kalo takde org papah tadi, abis semua  kerusi & barang Pusat Darah Negara tu aku langgar.. dlm hati aku cume cakap “jangan pengsan..  jangan pengsan.. ” je, hehe.. kalo pengsan abis la rekod tak pernah pengsan sepanjang hidup aku.

doc check balik blood pressure, 101/80+.. (tak berape ingat). die kate normal, tapi aku rase mcm rendah dari biase je. oleh sebab aku takde masalah kesihatan lain, so die suruh duduk 30 minit, pastu makan.. dah ok baru balik.

akhirnye dapat gak aku menyelami perasaan orang yg hampir pengsan.. tapi ok ape,  kali ni dapat modern glass mug free, tahun lepas dapat jam meja digital free, siap ade temperature sensor lg..

huhu~ pengalaman2~

Related post: [W] Info Derma Darah

Categories: Whatever
  1. February 26, 2009 at 7:31 PM

    oh, my hero~ i lebiu so mac

    • February 26, 2009 at 7:36 PM

      uik.. baru je post dah ade reply, hebat2..

      pengajaran: len kali jgn tipu doc. kalo blom makan, jgn cakap dah makan. hehe~

      • February 26, 2009 at 7:48 PM

        tula saya cakap, have a lunch tadi. degil. kan dah nak pitam? kalo betol pitam camane? susah tau nurse tu nak angkat awak kalo awk rebah. bukannye awk tu ringan.. macam saya. hehe

  2. February 27, 2009 at 9:31 AM

    1st time dulu ok je.. walaupun langsung x mkn hari tu..

    mayb kali ni x cukup energy kot sbb tiap2 ari x lunch, hehe.. so sape2 yg nk test ke’terer’an bole la cube derma darah time perut penuh ngan angin:mrgreen:

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

