Home > HerHisTory, Tips > [E] Tips Interbiu

[E] Tips Interbiu

Takut nak tukar kerja? Rasa nak tukar kerja? Apapun, nak tukar kerja kena ada banyak persediaan.

Interbiu:

  • jangan main terjah masuk interbiu tanpa persediaan. Aku dah penah buat camni lebih dari 5 kali, semuanya gagal. Persediaan tu bukan setakat seterika baju sampai tade kedut langsung, tapi persediaan nak jawab soalan pun kena ada rupanya.
  • surf kat internet tuk soalan yang biasa ditanya dalam interbiu macam:
    • “Why do you want to change your job?”
      • haa, soalan ini memang femes. tipsnya, jangan burukkan kompeni yang kamu pernah kerja sebelum ini no matter how bad you hate your previous/current company. Sila google contoh jawapan yang paling sesuai.
    • “Where do you see yourself in 3/5 years time?”
      • haha. aku pernah jawab dengan confident -nye “Happily married with 2 kids!”. Sah, ini bukan jawapan yang company tu nak. aku gagal lagi.
      • beberapa kali gagal, aku google soalan ni dan dapat cari jawapan yang sesuai dengan aku dan mula berlatih menjawab dengan jawapan contoh tu. ho ho ho~
    • “Why do you want to work with this company?”
      • jawapan “Because i want to work with MNC/international company like thisis a big NO NO. Aku pernah jawab macam ni dan patutlah aku tak dapat kerja dengan syarikat besar tu. ha ha ha~
      • aku google lagi jawapan yang sesuai dengan aku bagi soalan ni dan berlatih lagi depan cermin.
    • “Tell us about yourself”
      • Soalan ni diorang bukan nak tahu pasal adik beradik kite, hobi kite ke hape. TAK PAYAH cerita, ok?
      • Kita yang kene twist sikit jawapan kita untuk tunjukkan ape kelebihan kita based on our education levels, working experiences & why are we suitable for the job we are applying.
      • Yang ini pun kena berlatih juga cakap. Biasanya aku berlatih, dalam kereta on the way nak ke interbiu.
    • “Do you have any questions?”
      • Soalan ni agak tricky. Lebih baik jangan tanya, “How much is my salary?”.
      • Soalan yang lebih sesuai rasanya macam tentang peluang meningkatkan kerjaya dalam kompeni tu. Based on the interviewer answers, tanya lebih lagi sikit. tapi jangan banyak sangat. secukup rase aje.

aku dah pegi interbiu lebih dari 10 kali dan 6-7 daripadanya aku gagal. haha, lembab betul kan? tapi takpe, at least aku banyak belajar kelemahan diri sendiri dan macam mana nak atasinya.

ada sesiapa tengah mencari kerja? selamat mencuba dan semoga maju jaya!

Categories: HerHisTory, Tips
  1. unicorn
    May 7, 2009 at 11:58 PM

    good info..aku pun slalu gak main terjah je interviu..and mostly mmg gagal..hahaha

    • May 8, 2009 at 11:56 AM

      tula, aku pon BANYAK kali main terjah je, no wonder la sampai sepuluh kali aku g interbiu. ha ha ha

  2. May 8, 2009 at 2:58 AM

    psssttt.. aku na g interbiu arini…

    wish me luck!!!!

    • May 8, 2009 at 11:56 AM

      gudlak emon~

      ingat.. dimulakan dengan bismillah~ disudahi dengan alhamdulillah~

    • May 8, 2009 at 3:09 PM

      gudlak!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

