Home > Recipe > [E] Resepi sate Mak

[E] Resepi sate Mak

sate

pix from 1bestcuisineguide.com

Perapan satay:

  • bwg putih
  • bwg merah
  • jintan manis
  • jintan puteh
  • serbuk kunyit
  • garam
  • gula ++ (lebihkan sikit)

Kuah Kacang (guna cili boh) :

  • kacang digoreng, tumbuk
  • bwg putih + bwg merah digoreng dulu, kemudian mesin.
  • lengkuas dipotong, serai diketuk, kemudian digoreng (asing, jgn mesin)
  • bila dah garing, masukkan bhn mesin tadi dengan cili boh, kemudian masukkan kacang
  • masukkan rampai – udang kering/belacan/ayam
  • (edited) – masukkan jintan manis + jintan putih yang dikisar.
  • tambah gula + garam.
  • kalau nk masam letak asam keping.

Kuah Kacang (guna cili kering) :

  • sama macam atas tapi goreng cili kering sekali dengan bwg putih + bwg merah.

Kalau minta resepi kat Mak memang macam ni, tak ada sukatan. Pandai-pandailah aku kena bajet berape banyak nak letak.

Hujung minggu ni nak buat satay kat rumah Sepool & Nora ah!

ps: Thanks Anyah tolong tepon kat Mak tanye resepi ni hohoho.

Categories: Recipe
  1. ruby
    June 16, 2010 at 7:13 PM

    dot..sedap bangat. aiseh 4 bulan lg nak mkn satay.

    • June 17, 2010 at 10:38 AM

      ruby kalo ade bahannye dan ade tempatnye, buatlah satay kat sana. lame lagi tu 4bulan~~~

  2. June 16, 2010 at 10:24 PM

    Edot..nak sate sepinggan!..erkkk..hehe

    • June 17, 2010 at 10:39 AM

      alah, seganlah nk bagi ko rase sate aku masak… ntah2 ko masak sate lagi sedap kot? lebih sedap dari sate kajang!!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: