Home > Shoutout > [E] Deghoyan udah luroh

[E] Deghoyan udah luroh

Oh kome, dengoyan udah luroh
Lebih baik cepat pegi suloh
Lambat sikit kome dapat habuk
Kalau tido jawabnye tinggey pokok

Duit deghoyan, yang tue nak ke mekoh
Yang mude gatey nak menikoh
Musim deghoyan banyok sedare mare
Bila nebeh, seko tak nampak muke

Teman udoh ghindu bebeno nak makan deghoyan. Terngiang-ngiang je lagu Os – Deghoyan Dah Berbunge. Ahad ni teman & Win nak balik ke Kuale – yahuuuu! Sabtu kan teman dah kabo nak pegi MFFF. Senayan & selase depan pulak teman idok keghoje. Bolehle lepak lame sikit kat kebun sedot udara segor kampong.

Buat ape balik Kuale? Ate? Makan deghoyan le, ape lagi kome! Moh le ke Kuale! Lakse Kuale pon dah lame beno teman tak makan.

Idok le banyok beno deghoyan-nye pon rasenye tapi balik jele sebab nak nengok dango yang Ayah pasang kat kebun.

Padehey bukan kat kebun ni yang ade pokok deroyan pon, dango ni buat lepak-lepak Ayah kot-kot Mak maghoh kat ghomoh boleh Ayah laghi ke dango nyorok kehkehkeh.

Mak Ayah ngabehkan mase deme kat kebun nanam ape entoh le. Siap suruh Abang Kepale Kelape ni haa nunggu kebun halo menatang. Yang biasa ngaco kebun ni ofkos le keghobo pendek – ba alip ba ya.

Kalo buat bakor ikan keli cicah ayor asam sedap tu woh makan kat dango.

Ate, mike? Nak ikut awok balik ke Kuale ke? Usohle kome gatey nak ngirim-ngirim deghoyan ok? Awok balik kampong naik kete kancil je tau takde maknenye nak bawa deghoyan bagi ke mike.

Mike tu ape? Mike tu kome le.

Kome tu ape? Kome tu kamu.

Awok tu ape? Awak tu teman.

Teman tu ape? Teman tu saye.

Faham tak?

Categories: Shoutout
  1. nurul
    July 21, 2010 at 3:09 PM

    walapun bepusing pusing mata aku membaca nya.dapat jugak menghilangkan ngantuk aku di petang2 hari macamni.hehehe.🙂

    • July 21, 2010 at 3:10 PM

      kehkehkeh.. hebat le kome kalo bole bace sampey abeh.
      (tepuk tangan)

  2. July 21, 2010 at 3:26 PM

    i orak paham la.. ngomong bugis ya? wakawaka ^o^..!

    • July 21, 2010 at 3:32 PM

      kahkahkah, kesian. orang jawa tak iso omong jawa.

      loghat peghak dikatenye Bugis pulak. tsktsktsk kesiannnn~😛

    • July 21, 2010 at 3:35 PM

      alah.. kan dekat2 je tu.. ^^
      mmg x iso.. tp boleh lah belajar ngomong jowo dgn cikgu ida lps ni. hehe..

    • July 21, 2010 at 3:37 PM

      ehh? awok tak gheti le nak omong jowo. Wak Wahid kok iso omong jowo, halus kasar. belajo le dengan Wak Wahid ^__^

  3. hanisakura
    July 21, 2010 at 5:31 PM

    doyan! doyan!. bestnyer makan doyan. kome pnah makan nasi doyan?

    • July 21, 2010 at 5:32 PM

      nasi deghoyan tak penah.. cuma tengok Opah aku je makan.
      pulut deghoyan teman sanggop lagi makannye.😛

      • hanisakura
        July 22, 2010 at 9:51 AM

        lebih kurang je rasenye. tawo lg jer. ade org tuang air garam kat nasik tu. x pun mkn le ngan kicap ker ikan masin ker. serupe mkn tempoyok manih jer :p

  4. ruby
    July 22, 2010 at 7:39 AM

    mesti le terror baca. ate katanya org perak sejati. org bote lagi. eceh.

    • July 22, 2010 at 10:25 AM

      haha, kalo orang bota tak pandey bace memang nak kene luku. hahaha

  5. imran
    July 22, 2010 at 11:47 PM

    ofkos <– ni loghat perak ke?

    • July 23, 2010 at 10:26 AM

      hahaha, tu dah mix sebab kene jajah dengan omputih zaman pemerintahan J.W.W Birch.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: