Home > Shoutout > [E] Kongsi sejadah

[E] Kongsi sejadah

Zohor tadi di surau, ramai betul jemaah pompuan. Baguih depa ni mai jugak semayang walopon pakai skirt pendek dan baju tanpa lengan ke pejabat. <– ni kira mengumpat ke? Tak kan~ Ni kategori ayat penyata kut😛

Susah betul nak ‘chop’ sejadah orang tengah ramai kat surau ni. Air semayang yang kat muka tadi basah sekarang dah kering – nak bitau berapa lama aku berdiri tunggu sejadah ni.

Eh, nampak sorang akak tu dah bangun dari sejadah. Cepat-cepat berdiri kat belakang dia. Tapi. Ada orang lebih laju dari aku. Dia yang dapat.

Dah tak tahan menunggu lama, aku kuatkan semangat nak jugak sejadah tu. Kongsi pun kongsi lah.

Aku sentuh bahu orang yang dapat sejadah tu. Senyum.

“Hai, bole kongsi sejadah?” kata aku selembut-lembutnya. Nak kongsi sejadah-lah kata kannn.

“Boleh.” jawabnya selepas beberapa saat pause. Muka dia masih blur.

“Tapi nak kongsi macam mana?” soalnya lagi sambil garu kepala. Agaknya dia bayangkan 2 orang berdiri atas satu sejadah. Memanglah tak muat!

“Melintang?” soal aku balik. Kan biasanya orang kongsi sejadah melintang?

“Owhhh. Ok.” katanya.

Adus. Adik~ adakah tak pernah kongsi sejadah sebelum ini~~? T_T

(menyanyi dalam hati rentak lagu “Anak Ayam Dikejar Musang”) ~oh kasihan, oh kasihan aduh kasihan~~

Categories: Shoutout
  1. nurul
    September 3, 2010 at 4:37 PM

    edot ngumpat secara tak sengaja..aku baca pun terrrngumpat secara tak sengaja.hehe..
    ohh cerita pasal kongsi sejadah..aku masa kecik dulu slalu kongsi sejadah ngan kakak aku..tak yah melintangkan sejadah pun leh je..tp kadang2 tu sampai sujud atas lantai sbb tak muat..hehe..

    • September 3, 2010 at 4:39 PM

      hahaha, bole pulak tak sengaja. abisla pahala posa arini dah kurang sebab tulis ayat penyata tuh, huhu.

      kalo badan masa kecik2 dulu memanglah leh kongsi kan. haha. tapi dah besar gajah ni, aku rasa kat mana2 surau pun depa kongsi sejadah secara melintang untuk dewasa😛 kankankan

      • nurul
        September 3, 2010 at 4:43 PM

        tu larr..dah besor2 ni kongsi sejadah macam masa kecik memang muat.aku blajar kongsi sejadah masa bljr asrama dulu.sebelum tu taktau yg boleh kongsi sejadah ngn melintangkan sejadah..hehe..sejak dari tu kalau g surau public yg kurang sejadah + banyak space aku akan melintangkan sejadah.🙂

  2. nurul
    September 3, 2010 at 4:44 PM

    alaaa typo error…patut nak cakap tak muat..tecakap muat..

    • September 3, 2010 at 4:48 PM

      hoho, xpe. dah agak dah typo. bagusla ko x jual ikan (selfish) kat surau public😛 aku ni jual ikan lagi kot sbb kadang2 aku gune sorg2 mcm tak nmpk org lain dok tunggu sejadah. baiklah, mulai harini nk ubah sikap kpd suka berkongsi sejadah ahaks

  3. September 3, 2010 at 9:56 PM

    Alhamdulillah..at least depa pi sembahyang…. yang part lain tu..doa2 moga Allah kasi dia petunjuk tuk berubah, insyaAllah….

    • September 4, 2010 at 5:51 AM

      huhu, aku pun perlukan hidayah jugak. aminnnnn

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

