Home > Recipe > [E] Resepi Ayam ala Kenny – modified

[E] Resepi Ayam ala Kenny – modified

Bahan utama

  • 1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil)

Bahan-2 untuk make up ayam :

  • 3 biji bawang besar Bawang mahal gile skrg, aku gune 1 biji bawang yang besar tu je.
  • 4 biji bawang putih – ulas eh, bukan biji.
  • 1 inci halia
  • 2 atau 3 sudu besar sos lada hitam – aku tambah lagi sos tiram, kicap sikit & lots of blackpeper yang tumbuk kasar
  • 2 sudu besar madu – – aku tak suka madu dalam makanan. kalo korg suka, letaklah.
  • 1 ketul kiub ayam Knorr
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 2 sudu besar herba campuran – aku letak serbuk rosemary 1 sudu kecik sebab tersalah beli😛
  • 1 1/2 sudu teh garam halus
  • Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
  • Sedikit mentega

Sos

  • Aku beli serbuk untuk buat sos je, pastu tambah air & modify. Pandai-pandailah letak blackpepper, garam gula tune rasa sos yang kite nak.

Cara-cara

  1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
  2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.
  3. Perap selama 1 1/2 jam.
  4. Jangan lupa pre-heat oven 170 darjah Celcius selama 15 minit.
  5. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas setiap 1/2 jam, aku balikkan ayam & sapukan dengan minyak n campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.
  6. Hidangkan bersama kentang goreng, coleslaw dan kentang putar. Hidanglah dengan apa saja yang korang suka. Macam aku, letak kentang oregano & salad tomato.

ps: resepi asal aku tengok kat sini.

Categories: Recipe
  1. March 7, 2011 at 2:28 PM

    mane beli serbuk kuah 2…aku xpnh jmpe pn…aku pnh wat gini gak..tp, xtambah pn sos lain..sb, ayam 2 mmg dh oredi basah..

    • March 7, 2011 at 2:59 PM

      kat jusco kan, ade section herbs luar negara macam oregano dalam botol tu kan?

      haaaa.. kat bawah rak situ la aku dapat! ade 3jenis aku jumpe kat jusco cheras selatan – beef, chicken & mushroom.

  2. March 7, 2011 at 5:16 PM

    woohhh…kang aku cr…aku slalu fail tang buat black pepper sos ni..kdg terpedas la..kdg tercair la..geramm…

  3. zulia
    March 7, 2011 at 10:30 PM

    klo cmni, kne beli oven dulu!!🙂

    • March 8, 2011 at 9:35 AM

      Hoho, beli! Beli! Nant bole roast turkey?

  4. palie
    March 7, 2011 at 10:38 PM

    agak2 bile nk buat potluck lagi edot? heheheheheeh..

    • March 8, 2011 at 9:37 AM

      Hahaha, bila eh?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

