Home > Whatever > [E] Masalah.. masalah

[E] Masalah.. masalah

Masalah bottle-feeding.

Dulu masa dalam pantang kami dah start training Aimi minum susu dalam botol. Sukses. I thought,”Oklah budak ni mau minum botol” so takde dahla bagi dia tiap hari. Cuma masa outing ada juga dia minum.

Dan dengan bersemangat aku ni mengepam susu buat stok beku, dengan harapan nak exclusive breastfeed Aimi.

Satu hari tengah training minum botol, Aimi rejek susu tu. Out of curiosity kami pun rasa susu tu.. TERUK GILER rasenye!!

It turns out semua stok susu beku yang lama (dlm 1 @ 2 weeks) semua tak sedap. Rase plastik dan sangat awful okehhh. Bau tengik. No wonder Aimi buat muke nak muntah. Susu beku baru ok lg rasenye tp bau tengik dah mula ada.

Rugilah stok susu akuuuu… camane nak bawa ke neseri kalo susu kene consume within 2-3days? Sempat ke aku nak kumpul susu. Mak dah soh spare susu formula, in case kat neseri nanti tak cukup susu. Neseri pon soh ajar Aimi minum formula. Aihhhhhhhhhhhhhh

Dah nak masuk keje ni, aku pon giatkan lagi usaha training Aimi hisap botol. Haruslah FAIL. Dia tengok muke aku mesti expect puting kulit kan tapi yang masuk puting getah @ silikon pulak. Win balik keje pon training Aimi gak, tapi nangissss plak melalak-lalak. Dia memang manja dengan Win pon.

Hmmmpmhhh… sangat susah ati.
Tolonglah Ya Allah, permudahkanlah urusan kami. Amin.

Categories: Whatever
  1. aito
    January 10, 2012 at 11:32 AM

    so far edot..aku mmg xbuat stock smpi kne bekukan..all stock safiyyah within 2-3 days je..kirenye aku pump rini utk cover yg die minum esok..just prepare extra +-6oz in case of anything. alhamdulillah. so far masih mencukupi. insya allah edot u can do it!~..permulaan die mmg cgt tuff..i have been thru a lot..really a lot..and no one is supporting me except ian. seriously. even until now. but it is worth babe..

    • January 10, 2012 at 1:05 PM

      Tula.. skrg ni aku rase aimi fobia dgn botol sebab aku bg susu busuk dulu. Nak pujuk punya pasal aku bg freshly expressed milk dlm botol bg dia.. kesian gak aku tgk dia nangis tp sabo jele.

      Harap2 nnt yg aku pam kat opis cukup tuk dia jat neseri keesokan harinye..

      Tq ecah. Jiran2 aku ni ada gak sapot.

      • aito
        January 10, 2012 at 1:51 PM

        haah..mmg babies ni nk kene pndi pujuk..safiyyah dulu pon mcm2 teknik memujuk..hahaha..

        kwn2 rmi yg sapot esp those yg bf jugak. p klu dr segi family tu xrmi sbb aku je yg exclusive bf..the rest campur2..hikhik..

  2. January 10, 2012 at 3:45 PM

    Edot..ni nak cerita pengalaman ni.
    Seminggu sebelum naik kerja, stok ada 2-3 paket (which consist 2-3 OZ each packet).
    Hati ni risau, tuhan aje yang tau. Stok tak banyak. And, Adam tak biasa guna botol.
    Reject! lidah die tolak-tolak puting. And aku come out with bawak Adam ke rumah babysitter 2 hari sebelum naik kerja berturut-turut. First day kat rumah babysitter. separuh hari je. Aku ada sekali kat rumah tu. Biasakan die dengan environment kat situ.
    2nd day, tinggalkan die half day. morning-noon, aku ada sekali ngan adam kat rumah babysitter. 1:20pm – 4:30 ptg , aku balik rumah. Saje nak biasakan Adam dengan babysitter.
    Alhamdulillah, aku dapat sms dari babysitter, Adam nak pakai botol.

    So, aku rasalah kan. baby ni die tau bau parents die. So, kalau pakai botol, mungkin dengan orang lain die nak.

    And lagi satu, kalau dah lapar sangat, baby akan minum jugak.
    Worsst case, kalau baby takmo minum, kasi minum pkai syringe. Ini just in case dah tak boleh sangat minum pakai botol.
    Insya Allah Edot. Mula-mula memang mcm tu.
    Doa banyak2.

    • January 10, 2012 at 4:53 PM

      Jumaat ni neseri aimi nk try jaga die. Tu yg kene ajar die botol sblm ke neseri huhu..

      Td aku try juga pujuk mnm botol.. abis juga 3oz. Lega sesangatt.

      Hmmm nnt jumaat pon aku nk teman dia kt neseri for halfday tgk cemana. Tq dor sharing

  3. January 11, 2012 at 8:30 AM

    tahniah edotz…teruskan usaha bf your baby Aimi….satu cabaran bagi bf untuk ibu2 berkerjaya…huhuhu…jeles2 sbb aku mampu bf kan Alisha Haziqah selama 5 bulan jer…
    TAHNIAH SEKALI LAGI…..WELCOME BABY AIMI…nanti KAWAN ngan KAKAK ALISHA YER

  4. January 30, 2012 at 10:46 AM

    petua nk bagi baby nk botol
    1) bukan ibunya y sua botol tu.. dah tentu2 dia tau ada y lebih ‘best’ dia bleh dapat bila tercium bau mak nye..hehe
    2) mungkin masalah nipple confusion.. erm, so far review y bes puting jenama MAM..bleh try..tp mmg kena korban sket, sbb nk explore puting2 y baby nk ni kena invest laa..sbb puting2 ni mahallll!

    frozen EBM memang sedikit tengik.. xtau nk gtau cmana, tapi klu selalu bau n rasa, lama2 bleh judge dgn betul samada susu tu betul2 rosak atau ala2 nk rosak atau sebenarnya memang masih elok..

    best of luck sis!
    teruskan BF..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

