Home > Stumble Upon > [E] I have to say something about this

[E] I have to say something about this

There was a link I read in Facebook and it was about Do & Don’t for Babies.

1. Buai

Buai? Kenapa ibu suka pasangan buaian untuk baby? Enjut enjut baby supaya baby tido. Kenapa? Entah, I tak ada baby I pun tak pasti. Mungkin mitos dedulu kata, kalau enjut-enjut, baby senang tidur. Cuba kita bayangkan kalau kita tengah tidur, orang enjut-enjut katil kita, main lompat-lompat atas katil spring kita.. terasa nak terajang tak?

Baby kalau boleh terajang, dia dah bangun terus buat smack down sekali.

First, aku memang setuju yang buai baby secara ribut memang boleh menjejaskan otak baby. Secara ributlah, secara ribut, ok?

Tapiiiiii mungkin dia tak tahu yang pergerakan ayunan/enjut secara perlahan bole membuai-buai baby yang tengah menangis tapi makbpaknya tatau punca. Tambah-tambah baby yang baru keluar dari perut tu. Dia macam rase seram kot dan akan nangis tengah malam sebab tak bole tidur. Agaknya selama ni dia dok dalam perut rasa warm je, tapi bila dah keluar dia rasa gayat.

Masa Aimi macam tu, aku memang clueless. Apa nak buat? Dia nangis bagi susu tanak, diapers kering, perut tak kembung.

Rupa-rupanya, nak kita riba & enjut perlahan-lahan kat betis sambil menyanyi. Maka menyanyilah aku pukul 12 – 3 pagi. Aku tertidur duduk.

Baby kalau boleh terajang, dia takkan terajang mak dia buat camtu sebab enjutan perlahan tu je bole buat dia rasa mamai. Nak tidur.

Kalau boleh hadap baby menangis tapi taknak buai dia, boleh aje kau pegang dia berdiri statik, jangan goyang badan. Experimen tengok. Silap-silap kau pulak rasa nak terajang baby sebab dia tak henti-henti nangis.

Tak boleh la bandingkan dengan kita dah besar ni sebab bila dah tak muat buai kecik-kecik dulu, mak kita soh tidur kat atas tilam. Entah-entah kalau mak kita tidurkan dari kecik sampai besar naik buaian, sampai lepas kawen pun kita nak tidur dalam buai gamaknya.

Aimi sendiri aku tak penah ajar buai sebab rumah aku sempit mana nak letak buai segala. Tapi aku tetap ada bouncer, in case dia tanak tidur & menangis. (Thanks Kak Yan & Abg Amy bagi hadiah :P) Matiklah nak riba & enjut. Kejang kaki hoi!

Tapi Aimi sekarang golek-golek atas tilam nanti dia tidurlah kalau dah boring. Tak payah enjut apa dah. Masa kecik je nak enjut.

Benda alah ni sangat berguna for the first few months for newborns aku rasa.

Enjutan dia lembut je baby pun pelan-pelan tidur.

Ini pendapat aku lah berdasarkan pengalaman. Kalau nak ikutkan, mak aku dulu pun enjut aku dalam buai jugak tatau lah seribut mana tapi aku hidup je kihkihkih.

Categories: Stumble Upon
  1. Aito
    June 28, 2012 at 8:39 PM

    Safiyyah smpi skrg tdo berbuai klu siang..sbb die jns mdh terkejut or tersentak.so klu dlm buai kn kemas je.krg la sket..tdo pon lm la sket..blh la ummi rehat sat..ngeee

    • June 29, 2012 at 5:30 PM

      Ohhhh ni kene travel bw buai ler ni yek hehehe

  2. Aito
    July 3, 2012 at 2:46 PM

    Haha..so far kt tawau dh de buai.n kt kuantan pon.ngee..p klu g jenjln or holday ke, xbwk pn..klu die ngntuk cgt, die tibai je tdo atas tilam ke dlm kete ke dln stroller ke.hikhik..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

