Home > Recipe, Tips > [E] IKAN si Pemanggang Ajaib

[E] IKAN si Pemanggang Ajaib

 

Weh kome, teman udoh beli pemanggang ajaib IKAN ni online.
Semalam sampai, semalam juge teman menerai-nye!

IKAN tu jenama je tau?
Bukan maknanya dia boleh bakar ikan je.
Katenye kita bole masak macam-macam guna pemanggang ni.
Kuih bengkang pun boleh, kome!

Ok, semalam petang Walaupun hujan lebat yang amat,
aku tetap usung Aimi pergi Mydin kat belakang rumah ni nak beli barang.

Mula-mula aku beli barang nak buat homemade burger patties.
Tapi pikir, aih kang leceh plak nak potong sayur burger, perut dah lapo ni.

So aku pun beli ayam. Aku belah 4.
Kembang kejap hidung sebab berjaya siang ayam guna tangan sendiri,
selalunya tangan abang bangladeshi yang potong ayam😛

Beli kentang, carrot & brokoli nak masak dengan ayam.

Aku perap peha ayam simple je: (sempat perap 30minit je sebab lapo bebenor!)
– bawang putih
– bawah merah
– halia
– kiub pati ayam
– sos tiram
– kicap
– sos blackpepper
– serbuk blackpepper
– mixed herbs

Potong kentang, carrot & brokoli in big chunks.
Siap.

Pastu aku susun cantik-cantik dalam Pemanggang IKAN tu sebab nak tangkap gambar.
Sebelum tu aku sapu butter kat dalam pemanggang.

Pasang api sederhana, letak je pemanggang atas stove.
Dah bole pergi solat maghrib.

Dalam 15-20 minit kot, aku letakkan brokoli pulak sebab nak ada rasa crunchy.
Tak suka brokoli lembik.
5 minit lepas letak brokoli, aku tengok lagi.
Semua dah lembut masak elok.

Dah bole makan!
Kejap je dah siap makanan yang lazat & sihat ni sebab tak guna byk myk & garam.

Aku berpuas hati dengan hasil masakan IKAN pemanggang ajaib ni. *thumbs up*

So, malam ni akan buat homemade beef burger patties pulak!
Wohooo~

ps: rase macam nak belikan tuk Mak & Mama pulak. Sebab best gila benda ni!!!

Categories: Recipe, Tips
  1. aito
    December 2, 2012 at 10:32 AM

    ritu balik kg, mak aku pon duk pwomote pemanggan ni.sejibik cm ko.haha. kiteorg buat bbq, abg aku bakarkt luar mak aku bakar gune pemanggan die ni, siap eksyen, lg cepat then sedap..hahaha..nk beli jugak eceh..mcm rajin msk jek.haha

    • December 4, 2012 at 7:47 AM

      Hahaha.. Betulll x tipu mmg cepat msk sesuai dgn org yg kejar masa tuk msk dinner mcm aku ni thee hee hee.
      Beli kalo tak masak… Lagi ajaib tu ecah HAHAHA

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

